آکادمی هنر تای چی | فروشگاه لوازم ورزشی

اثرات ورزش تای چی بر بیماری اُتیسم

هنر تمرکزی تعادلی تای چی (چی کنگ)

بیماری اُتیسم یک اختلال در سیستم عصبی میباشد. که باعث عدم عملکرد صحیح مغز می شود و در اوایل دوره کودکی معمولا قبل از ۳ سالگی ظاهر میشود. هر چند درمان و شفای کاملی برای درمان اتیسم وجود ندارد اما درمان جدی و بموقع اوتیسم تغییرات بزرگی در زندگی کودکان مبتلا به این بیماری ایجاد میکند. این اختلال در بیماران اتیسم باعث میشود مغز نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارتهای ارتباطی و حرکتی به درستی عمل کند. این کودکان در زمینه های ارتباط کلامی و غیر کلامی و رفتارهای اجتماعی , در حفظ و ایجاد تعادل و در زمینه حس های عمیق دارای مشکل می باشند.

بیماری اوتیسم یک عارضه نوروبیولوژیکی و اختلال تکاملی است.

ورزش تای چی و حرکات چی کنگ بدلیل تمرکز بر ایجاد تعادل و شناخت حس عمقی و نیز اگاهی دادن نسبت به اعضای بدن برای کودکان اتیسم می تواند بسیار مفید باشد.

گامها , نشستها , حرکات تعادلی ,و فرمهای پایه هنر تای چی بدلیل ایجاد ارامش , درگیری ذهن و هماهنگی نیمکره راست و چپ مغز ,ایجاد تعادل و درک نسبت به اعضای بدن بهترین تمرین و روش برای بهبود کودکان اُتیسم میباشد.

حرکات ورزش تایچی باعث افزایش استانه تحمل ٬ کاهش اضطراب و خشم در کودکان اتیسم میشود.

حرکات تای چی باعث بهبود عملکرد حواس و افزایش هوشیاری میشود در نتیجه بدن قابلیت واکنش فعال خود را بهبود بخشیده و نسبت به پیامهای کلامی دقیق تر عمل خواهد کرد و این بهبود در عملکرد حواس بدلیل ضعف یا شدت حواس کودکان اتیسم باعث تقویت حواس ضعیف و تعادل کلیه حواس ۵ گانه در این بیماران میباشد.

تمرینات ورزش تای چی ( چی کنگ ) بدلیل داشتن ساختار تعادلی و حفظ تعادل در همه مراحل و هماهنگی بسیار دقیق بین حرکات و انجام حرکات با سرعت پایین و تمرکز زیاد باعث ایجاد هارمونی و نظم در کل بدن میشود . و این هارمونی باعث هماهنگی ذهن , جسم و روان میشود. هنر تای چی میتواند یک روش مکمل برای بهبود کودکان اتیسم باشد.

کودکان اُتیسم کودکانی گوشه گیر که ارتباط کلامی و چشمی کمی برقرار میکنند. از نظر حفظ تعادلی و حرکتی ضعیف می باشند و اگاهی زیادی نسبت به حرکات دست و پا ندارند. با ایجاد علاقه برای انجام حرکات ورزش تای چی در این کودکان می توان هماهنگی بین حرکات دست و پای این بیماران را بسیار بالا برد و نیز اگاهی نسبت به اعضای بدن را افزایش داد. بدلیل درگیری نیمکره راست و چپ مغز در حین انجام حرکات تای چی می توان مهارتها و حرکات کل بدن را در این بیماران بهبود بخشید. انجام ورزش تای چی در این بیماران باعث ایجاد عزت نفس میشود بدلیل اینکه نسبت به کل بدن خود اگاهی پیدا میکنند و در زندگی روزمره مهارت بیشتری پیدا میکنند. انجام حرکات هنر تای چی ) چی کنگ (به مدت یک سال با تعدادی از کودکان اتیسم در ایران در حالانجام میباشد. نوشته بالا حاصل تجربه کار با این کودکان میباشد. شرط اول برای انجام حرکات ارزشمند تای چی ایجاد علاقه در این کودکان است. کودکان اتیسم اکثرا دارای هوش طبیعی میباشند و اگر با علاقه حرکات را انجام دهند با دقت و کیفیت بسیار بالایی اجرا میکنند.

تمرینات تای چی در ایران برای کودکان با روشی کاملا خاص و بسیار دقیق انجام میشود و تمام حرکات با دقت انتخاب و نسبت با کودکان انجام میشود در حین انجام حرکات تای چی از بازی های مختلف مانند بازی با توپ و بازی با انگشتان دست که همراه با موسیقی کودک را علاقه مند به اجرای حرکات مینماید که کودکان اتیسم هم به همین شکل انجام میشود.

اثرات ورزش هنر تای چی بروی کودکان اُتیسم بسیار زیاد بوده و در حال حاضر یکی از این کودکان با کودکان عادی در حال یادگیری تای چی هستند.

مهمترین اثر ورزش تای چی در زندگی این کودکان نمود پیدا میکنند و مهارتهای زندگی در این کودکان افزایش پیدا میکند.

تمام حرکات هنر تای چی برای کودکان اوتیسم زیر نظر استاد حامد کاتوزی و خانم دکتر جولایی و توسط آقای محمد اسماعیلی انجام می شود .

محمد اسماعیلی

اشتراک گذاری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
پیمایش به بالا